خانه خورشیدی چه ویژگی هایی دارد؟    

انستیتو فناوری استیوسن در ایالت نیوجرسی، خانه ای طراحی کرده است که با انرژی خورشیدی کار می کند. این خانه Ecohabit نام گذاری شده است و در ساخت آن انواع فناوری ها مورد استفاده قرار گرفته است. این مقاله به معرفی این خانه دوستدار محیط زیست و ویژگی های آن اختصاص داده شده است. با ما همراه باشید.     

خانه خورشیدی Ecohabit چه ویژگی هایی دارد؟ 

احتمالا با نگاه اولیه به دیواره ها و کف پوش ها، متوجه تفاوت های آن با یک خانه معمولی نشوید. دیوار ها همانند خانه معمولی از جنس چوب، سیمان و … است که با انواع گیاهان تزئین شده است. اما در پس این پوشش ها انواع فناوری ها به کار گرفته شده و نوآوری دیده می شود.     

استفاده از انواع سنسورهای کنترل انرژی

مهم ترین ویژگی خانه هوشمند خورشیدی، صرفه جویی در مصرف انرژی است. مصرف آب، برق و گاز در این خانه کاملا مدیریت شده و هیچ گونه هدر رفتی وجود ندارد. نور، میزان رطوبت و دما از طریق سنسورهای مختلف کنترل شده و در بهترین حالت قرار دارند. به عنوان مثال هر یک از این موارد در زمان حضور ساکنان به میزان تعیین شده می رسد؛ اما با خروج ساکنان از منزل، دما، نور و رطوبت به صورت خودکار کاهش یافته یا قطع می شود. حتی بسیاری از این موارد قابلیت برنامه ریزی طولانی مدت دارند. برای نمونه می توان با توجه به شرایط آب و هوایی چند سال بعد، عملکرد سنسورها را برنامه ریزی کرد.

استفاده از پنل های خورشیدی در سطح سقف

سقف این خانه از پنل های خورشیدی پوشیده شده است. این پنل ها در مدل جدید ساخته شده و در مقایسه با مدل های قدیمی از لحاظ رنگ، ظاهر و استحکام، وضعیت بهتری دارند. پنل های خورشیدی موظفند برق مورد نیاز خانه را از طریق نور خورشید تأمین کننند. این تجهیزات قادرند سالانه ۱۰ هزار کیلووات برق تولید کنند. پنل های خورشیدی، علاوه بر این موجب گرم شدن آب ساختمان شده و مصرف گاز را به میزان زیادی کاهش می دهد.

استفاده از مواد تغییر فاز دهنده در ساخت دیواره ها

جنس دیواره های خانه خورشیدی از مواد تغییر فاز دهنده می باشد. استفاده از این مصالح موجب کنترل دمای داخلی خانه می شود. به طور معمول وضعیت دمای هوا در طول روز گرم و در شب سردتر می شود. این دیواره ها به واسطه مواد تشکیل دهنده خود، در طول روز حرارت را جذب و در طول شب آن را دفع می کنند. در نتیجه دمای هوا در طول روز کاهش و در شب افزایش می یابد.   

طراحی سیستم جمع آوری باران

سیستم جمع آوری باران، یکی دیگر از بخش های جالب این خانه است. این سیستم بارش ها را جمع آوری کرده و ذخیره می کند. سپس این آب برای زیباسازی نما و حفظ فضای سبز استفاده می شود.

مدیریت آّب های تهویه داخلی

در این خانه علاوه بر ذخیره آب باران، از آب موجود د سیستم تهویه داخلی نیز استفاده می شود. می توان از این آب به صورت افشانه و برای خنک کردن محیط بیرونی خانه استفاده کرد.