در یک قرارداد اجاره مسکن، نکات و جزئیات مهمی وجود دارد و لازم است قبل از هرگونه اقدام، از این مواد آگاهی کامل داشته باشید. این نکات عبارتند از:

ثبت بازه زمانی در قرارداد
تعیین بازه زمانی یکی از مهم ترین بخش های قرارداد اجاره مسکن است. لازم به ذکر است که قرارداد اجاره بدون قید زمان، ارزش حقوقی نداشته و باطل است. به طور معمول قراردادهای اجاره به صورت یک ساله منعقد می شوند.

عاقل و بالغ بودن طرف های قرارداد
یکی دیگر از اصول قرارداد اجاره این مورد است که فرد صاحب ملک و مستاجر به سن بلوغ رسیده و در سلامت کامل باشند؛ در غیر اینصورت قرارداد بال و ارزش حقوقی ندارد.

ثبت کتبی قرارداد
قرارداد اجاره باید به صورت کتبی ثبت شده و برای این کار به دفتر مشاور املاک معتبر مراجعه کنید. در برخی موارد افراد به صورت شفاهی و در حضور شاهدین اقدام به انجام این کار می کنند که تبعات زیادی دارد و در ادامه دچار مشکلات حقوقی خواهند شد.

مطالعه دقیق بندهای قرارداد
قبل از امضا و تایید قرارداد اجاره، لازم است تمامی بخش ها و بندهای آن به دقت مطالعه شود. البته این اصل فقط مربوط به قرارداد رهن و اجاره مسکن نیست و برای امضای هر سندی توصیه می شود. اما برخی بندهای قرارداد اجاره مسکن، ظاهری گنگ و مبهم داشته و برای اغلب افراد قابل فهم نیست. با این وجود نباید به راحتی از کنار آنها عبور کرد. این بندها عبارتند از:
 بند ۲: ملک فقط به فرد مذکرو در قرارداد اجاره داده شده و مستاجر اجازه معامله با سایر افراد را ندارد. به عبارتی مستاجر نمی تواند این ملک را مجدد اجاره دهد و در صورت بی توجهی به این اصل، قرارداد حاصله از لحاظ حقوقی باطل است. 
 بند ۳: افراد طرف قرارداد باید از طرف خود اقدام به معامله کنند و در صورت وصی یا قیم بودن، این موضوع باید ثابت شود. علاوه بر این لازم است اسناد و مدارک موجود، ضمیمه قرارداد شوند. 
 بند ۶: مستاجر حق تغییر کاربری ملک را ندارد و باید به همان شکل مورد استفاده قرار گیرد. پرداخت هزینه های قبوض خدماتی و تعمیرات جزئی نیز بر عهده مستاجر می باشد. البته در این بند، هزینه تعمیرات کلی بر عهده مالک قرار داده شده است. به هزینه های مالک می توان مالیات و عوارض شهرداری را نیز اضافه کرد. 
 بند ۱۳: هر قرارداد اجاره یک تاریخ انقضا دارد و طرفین قبل از اتمام زمان قانونی باید آن را تمدید یا به آن پایان دهند. البته در صورت تمدید می توان شرایط و ضوابط جدیدی به آن اضافه کرد.
 بند ۱۴: بخشی از قرارداد به خسارت دیرکرد تخلیه ملک اختصاص دارد. بند ۱۴ قرارداد به این موضوع اختصاص دارد و اینگونه عنوان شده است که مالک می تواند در صورت نیاز، خسارت را از مبلغ رهن کسر کند. 
 ماده ۷: قرارداد اجاره بین دو شخصیت حقیقی منعقد شده و فسخ آن به تنهایی امکان پذیر نیست. در واقع فسخ این قرارداد نیز همانند ثبت، به رضایت هر دو طرف نیاز دارد.