چگونه می توانیم یک آلاچیق بسازیم؟

راه های مختلفی برای زیباسازی و دلپذیر کردن فضای داخلی حیاط یا بالکن وجود دارد. ساخت آلاچیق یا سایه بان، یکی از همین راه هاست که زیباسازی محیط یکی از جنبه های مثبت آن است. با کمک آلاچیق یا سایه بان، محیط مدیریت شده و فضایی برای استراحت یا پناهگاه پدید می آید. اگر شما جزء علاقه مندان به ساخت آلاچیق هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید. در این مطلب، نکات لازم برای ساخت انواع آلاچیق و مصالح مورد نیاز آنها شرح داده شده است.

برای ساخت آلاچیق به چه مصالحی نیاز داریم؟

آلاچیق ها بر اساس جنس مصالح، به صورت چوبی یا فلزی ساخته می شود. هر یک از این موارد ویژگی های خاصی دارند که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

  • آلاچیق چوبی: این نوع آلاچیق با استفاده از قطعات چوبی ساخته می شود. قطعات مورد استفاده می توانند پیش ساخته و یا در محل تهیه شوند. اگر به هنر نجاری علاقه مند بوده و از این کار سررشته دارید دست به کار شده و قطعات مورد نیاز آلاچیق را خود تهیه کنید. به این ترتیب هزینه های شما کاهش می یابد. در غیر اینصوت بهتر است قطعات پیش ساخت چوبی تهیه کرده و به هم متصل کنید. این قطعات کاملاً آماده هستند و حتی نیازی به سوراخ کردن ندارند. به همین دلیل به راحتی نصب شده و از این نظر مشکلی ایجاد نمی کنند. بعد از ساخت آلاچیق چوبی، می توان از انواع گیاهان بالارونده در کنار پایه ها استفاده کرد تا زیبایی کار بیش از پیش شود.
  • آلاچیق فلزی: جنس فلز با چوب تفاوت های زیادی دارد و هر کدام با هدف خاصی استفاده می شوند. به عبارتی هر جنس مزایا و معایب خاص خود را دارد و باید تمامی موارد به دقت بررسی شوند. فلزات در مقایسه با چوب مقاومت بیشتری در برابر شرایط آب و هوایی مختلف از خود نشان می دهد. در نتیجه ماندگاری و طول عمر سازه های فلزی بیشتر از سازه های چوبی خواهد بود. علاوه بر این، فلزات انعطاف پذیری بالایی داشته و با اتکا به همین ویژگی می توان اشکال فوق العاده ای از این جنس کرد. تنوع رنگی و جنسی را نیز می توان به این موارد اضافه کرد که در زیبایی سازه تاثیر فوق العاده ای دارد. پنل های فلزی در رنگ ها و جنس های مختلف به صورت آماده در مراکز فروش، موجود هستند. در صورت نیاز می توان به این مراکز مراجعه و محصول مورد نظر را خریداری و نصب نمود.

یکی از بارزترین پنل های فلزی، از نوع فولادی هستند که برای ساخت آلاچیق فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. این پنل ها بسیار مقاوم هستند و طول عمر فوق العاده ای دارند. برای ساخت آلاچیق یا سایه بانی از این چنس، پنل های فولادی را تهیه کرده و بر روی اسکلتی با همین جنس سوار کنید.

نوع دیگری از پنل های رایج فلزی، از جنس آلومینیوم هستند. پنل های آلومینیومی در مقایسه با نوع فولادی مزایای بیشتری دارند. مزایای این پنل ها عبارتند از:

  • مقاومت فوق العاده در برابر سرما و گرمای شدید
  • قیمت مناسب تر از جنس فولاد
  • وزن سبک و سهولت نصب
  • عدم پوسیدگی